Balans i vardagen

För varje morgon som går känns det att hösten kommer närmare och närmare. Det är dags att ladda lite extra inför de mörka månaderna som kommer tycker jag. Hitta lite knep för att skapa balans i vardagen, och inte jaga slut på sig själv.

Jag trivs bättre under den ljusa och varmare månaderna, och försöker hitta bra sätt att skapa en bra balans så att energin och orken håller bra under de kommande mörkare och kallare årstiden. Vinter, kyla och snö är inget som jag älskar. Får kanske bunkra upp med lite extra goda teer, böcker och lite bra serier att varva med lite längre fram.

Tips för balans i vardagen

Tid för återhämtning. Att snabbt kunna återhämta sig efter motgångar, små dippar är en viktig komponent i den mentala balansen. Det är ju så att om du redan är i bra balans så tål du de yttre påfrestningarna bättre, än om du redan håller på att svaja behövs det bara en liten puffa fel riktning för att du ska falla omkull.

Så skapa, ja jag säger skapa eftersom det är du själv som ska styra, en tid varje dag för återhämtning. En tid då du unnar dig att koppla bort ovidkommande tankar för att få mental och fysisk återhämtning. Det kan vara allt från att läsa en bok, meditera, jogga eller spela ett instrument. Hitta det som ger dig bäst återhämtning.

Se fördelar. Oavsett vad som händer under dagen, öva på att se det positiva i det som händer. ”Vad finns det för positivt med det här?” Öva på att ställa den frågan till dig själv och hitta bra saker i dina möten under dagen, både i situationer som ger dig energi men också i det som trycker ned dig.

Starta med det lätta och växla sen upp. När du känner dig överväldigad över vad som ska göras under dagen, kan det hända att man blir lite som handlingsförlamad. Ja, varje fall jag kan få den känsla.

Då brukar jag börja dagen med något lite enklare och lättare att göra, något som jag vet jag kan och som går lätt. Det kickar liksom igång självförtroendet och får mig att känna mig säkrare inför de de längre och tuffare uppgifterna.

Fysisk träning. Vår fysiska form och vår mentala balans hänger ihop. När du är i fysisk form orkar du mera, när du orkar mera så är du tålig för mental utmaningar. Det är ingen slump att många i ledarposition motionerar regelbundet.

Träna efter din förmåga. Gör något varje dag är mitt motto. Oavsett om det är en promenad på en halvtimma, eller ett hårt gympass så prioritet att göra något fysiskt varje dag.

balans

Det går att öva balansen på många olika sätt. Balansera stenar en ljus fin sommarkväll är lite av en stunds meditation. 

I morse körde jag in till city med yngsta sonen för hans ögonoperation. Så nu har han sovit och vi får se om det blir mycket smärtstillande eller om han är en av de som inte får någon smärta efter sin operation.

Är själv lite i tankar om att göra en operation eller inte. Nu ser jag iofs inte lika dåligt som min son gör, men att alltid bära glasögon kan vara irriterande många gånger. Och komma ihåg att byta när jag ska ut och köra bil. Vet inte hur många gånger jag har fått vända om och hämta de glasögon jag ska ha när jag är ute och kör bil till exempel. 

 

Ha det gott

Skicka kommentar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *